Literatur


BMBF (2009): Forschung für nachhaltige Entwicklung – Rahmenprogramm des BMBF. Bonn, Berlin. Verfügbar unter: www.fona.de [Abgerufen am 15.6.2011]

Grunwald, A. & Kopfmüller, J. (2006): Nachhaltigkeit. Campus Verlag GmbH, Frankfurt/Main.

Kopfmüller, J. (2006): Das integrative Konzept nachhaltiger Entwicklung: Motivation, Architektur, Perspektiven. In: Kopfmüller, J (Hrsg.): Ein Konzept auf dem Prüfstand. edition sigma, Berlin, p 23-37.

Lang, Daniel J., Arnim Wiek, Matthias Bergmann, Michael Stauffacher, Pim Martens, Peter Moll, Mark Swilling, Christopher J. Thomas (2012). Transdisciplinary Research in Sustainability Science: Practice, Principles, and Challenges. Sustain Sci 7 (Supplement 1):S. 25–43. Download von:     http://www.academia.edu/3081318/Transdisciplinary_research_in_sustainability_science_practice_principles_and_challenges

Michelsen, G., (2006): Bildung für eine nachhaltige Entwicklung: Meilensteine auf einem langen Weg. In: Thiemeyer, E. und Wilbers, K., Hrsg. Berufliche Bildung für nachhaltiges Wirtschaften – Konzepte – Curricula – Methoden - Beispiele. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 17-32.

Ott, K. (2009): Leitlinien einer starken Nachhaltigkeit: Ein Vorschlag zur Einbettung des Drei-Säulen-Modells. In: GAIA, 18/1, p. 25-28.

Rio (2012): The Future We Want: Outcome document adopted at Rio+20. http://www.un.org/en/sustainablefuture/

Rescue (Responses to Environmental and Societal Challenges for our Unstable Earth), ESF Forward Look – ESF-COST ‘Frontier of Science’ joint initiative. European Science Foundation, Strasbourg (FR) and European Cooperation in Science and Technology, Brussels 2011. (BE). Download unter:   http://www.esf.org/fileadmin/Public_documents/Publications/rescue.pdf  

SUSTAIN (2001): 2. Sustain-Bericht: Umsetzung nachhaltiger Entwicklung in Österreich. Verein Sustain, TU Graz, BMVIT Wien. Download von http://www.scc.co.at/sustain/download.html

UNECE (2011): Learning for the future: Competences in Education for Sustainable Development. esd.escalate.ac.uk/downloads/2601.doc.

UNESCO (2005): United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014): International Implementation Scheme. Paris. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148654e.pdf

United Nations, Ed. (1987). Our common future. Report of the World Commission on Environment and Development, United Nations.

Wiek, A.; Withycombe, L.; Redman, C.L. (2011): Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. In: Sustainability Science, vol. 6, no 1, S. 203-218.

 


 

Eine Zusammenstellung zu Inter- und Transdisziplinarität in der nachhaltigkeitsorientierten Forschung finden Sie auch unter Nachhaltigkeit in der Forschung.